Mladí lidé ze Slovácka uspěli s výrobou čokolády, pomohla i pandemie
26. listopadu 2021 12:42
Malé firmě z Uherského Brodu, která vyrábí čokoládu, pandemie pomohla v rozletu přes online prodej. Obrat budou mít šestinásobný než před covidem, plánují novou výrobu a expanzi do Polska. V rodinné čokoládovně Janek aktuálně intenzivně pracují, aby uspokojili předvánoční poptávku.Ručně vyrábenou čokoládu z Brodu bude firma vyvážet do zahraničí | (0:55) | video: iDNES.tv
Je devět hodin ráno. Uvnitř malé továrny na okraji uherskobrodské průmyslové zóny jede ruční výroba na plné obrátky. Uvnitř se na osmdesáti metrech čtverečních těsná dvacet zaměstnanců a přes krabice plné čokolád, bonboniér, lanýžů a dalších laskomin už pomalu nejde projít.
Pracovat se musí na směny a teď v listopadu také o víkendech. Právě listopad je totiž měsícem, který určuje, jak ekonomicky úspěšný bude pro továrnu na výrobu čokolády Janek celý rok. Pouhých třicet dnů dokáže čokoládovně vytvořit třetinu celoročního obratu.
„Listopad je náš nejsilnější měsíc, který představuje oproti letos nejslabšímu srpnu rozdíl plných tisíc procent, je tedy desetkrát silnější. Celý rok nabíráme síly právě k tomuto měsíci,“ říká Václav Durďák, jeden ze zakladatelů rodinné firmy. Odběratelé se totiž nyní předzásobují na Mikuláše a vánoční svátky tak, aby stihli rozvoz čokolády včas.
Zatímco jinde vzhlíží do budoucnosti s obavami, Janek má už dnes jisté, že podnik navzdory zdražování cen energií a všech výrobních vstupů včetně surovin i v příštím roce poroste.
Z manufaktury založené v roce 2016 trojicí kamarádů se rychle stává významný hráč na domácím trhu s čokoládovým sortimentem. Janek chystá na příští rok stavbu nové továrny v Hradčovicích, což by po plánovaném otevření v roce 2023 mělo přispět k expanzi na polský trh.
Před loňským začátkem pandemie koronaviru představoval obrat deset milionů korun, letos to bude už šestinásobek.
Pro čokoládovnu je klíčový internetový prodej. Když začal po začátku pandemie klasický prodej klesat na deset procent obvyklého obratu a e-shop nebyl schopen nečekané ztráty kompenzovat, podnikatele zachvátila panika.
„Celou produkci jsme tehdy dodávali menším obchodům a živnostníkům, kteří šli po zavření svých podniků buď zcela ke dnu, nebo rychle rušili objednávky. Dostali jsme strach,“ vzpomíná Durďák.
Krize je nasměrovala na web, vyplatilo se to
Druhá, podzimní vlna pandemie však přinesla obrat. Loni touto dobou už zmíněný online prodej táhl továrnu nahoru a ještě stihl nahradit i jarní ztráty.
„Díky koronavirové krizi jsme se začali věnovat do té doby pro nás okrajovému segmentu. Mysleli jsme si, že se čokoláda nebude bez přímých obchodních kontaktů prodávat, ale opak byl pravdou. Začátky s prodejem na webu byly těžké, ale sázka na novou strategii se vyplatila,“ shrnul Durďák.
Dnešní tempo dvousměnného provozu se daří zvládnout bez výkyvů také proto, že nejmladšímu z dvaceti zaměstnanců bylo letos teprve dvacet a nejstaršímu pětatřicet let. Mimochodem, ještě v roce 2019 se o výrobu starali pouze Durďák s manželkou Anetou a Vlastimil Urbanec, třetí ze zakladatelů a spolumajitelů firmy.
„Jsme velmi mladá firma po všech stránkách. Všichni se známe osobně, náš tým v podstatě rozšiřují kamarádi kamarádů, ale záměr v tom nebyl,“ usmívá se osmadvacetiletý továrník.
Boby dovážejí z Afriky či jižní Ameriky
A jeho vrstevník Vlastimil Urbanec slibuje, že firma si navzdory rozmachu bude dál držet punc ruční výroby bez chemických přísad. Čokoládovna, jež se vyhýbá palmovému oleji, dováží boby nejčastěji od farmářů z Peru, Dominikánské republiky a Ugandy.
„My ale po světě necestujeme, o výběr se stará náš prostředník, který každého z pěstitelů osobně zná a ‚domů‘ posílá vzorky na ochutnávku. Každou vybranou dodávku provází certifikát z konkrétní plantáže. Dá se říct, že přesně víme, ze kterých kakaovníků boby pochází a kde rostou,“ vysvětluje Urbanec a ukazuje čokoládové uhlí, jeden z hitů pro vánoční trh.
Vlastimil Urbanec (vlevo) a Václav Durďák založili uherskobrodskou čokoládovnu Janek v roce 2016.
I když patří k šéfům továrny, běžně bývá součástí výroby. „Na tom přece není nic divného. Starám se přece o výrobu,“ líčí.
Výroba čokolády není složitá, ale chce svůj čas, jenž nelze zkrátit. Po ručním přetřídění bobů, jejich upražení, odstranění slupek a přesypání do melanžéru, kde je rozdrtí tři žulové kameny, následuje měsíc dlouhý proces tuhnutí.
„Ještě předtím se získaná hmota buď cukruje, to když vyrábíme hořkou čokoládu. V případě té mléčné se k přesně určenému podílu cukru přidává sušené mléko,“ popisuje Urbanec.
Čokoládu lze dělat na tisíc způsobů
Jakkoli by se mohlo zdát, že čokoláda nemůže podléhat módním výstřelkům, opak je pravdou. Urbanec tvrdí, že schopnost čokolády kombinovat její základní chuť s bylinkami, nejrůznějším kořením nebo alkoholem je téměř nevyčerpatelná.
Čokoláda nabízí stále nové možnosti přípravy.
„Je to fascinující. Čokoláda nabízí stále nové možnosti a my jdeme změnám naproti. I když já jsem ve vlastní chuti poněkud konzervativní, nejraději mám tmavou čokoládu s lískovými oříšky,“ prozradil.
A jak vlastně vznikl název čokoládovny? Zakladatele inspirovala postava Černého Janka, podle pověsti zachránce Uherského Brodu v těžkých časech, kdy v roce 1704 do města vpadli uherští kuruci.
„Legendu o statečném muži malého vzrůstu a černé pleti zná v Brodě každý, takže bylo rozhodnuto. Zkrátka jsme Janek,“ poznamenal Urbanec.Autor: Jaroslav Chudara