Uherskobrodské mosty

Uherskobrodské mosty

Naše hlavní město má svoji Vltavu, kterou překlenují četné mosty, z nichž nejznámější a nejobdivovanější je samozřejmě most Karlův. Ale i naším městem protéká říční tepénka, sice nevelká, ale mnohými krásami obdařená Olšava. I ona je překlenuta těmito stavebním prvky, ne tak imposantními, ale zato pro dopravní účely zcela nepostradatelnými. V dávné minulosti byla řeka přirozenou hranicí mezi uherským a českým královstvím. Vojsky obou stran byla nesčetněkrát překračována v místech sníženého průtoku, tedy přes brody.A není to tak dávno, za druhé světové války, kdy byly brodské mosty podminovány  a vyhozeny do povětří. Avšak v krátké době znovu povstaly do své krásy, aby sloužily místním občanům i návštěvníkům. Nejprve byly přes Olšavu budovány lávky, později i skutečné mosty, nejdříve dřevěné konstrukce, postupně se tyto stavby stávaly stále bytelnějšími a v současné době jsou  ze železobetonu.Na vlastním území města jsou všem broďanům známé mosty Šumický, Nivnický a Vlčnovský. Nesmíme ale zapomenout na nenápadný, ale důležitý  most Bajovský. Jsou od sebe pravidelně vzdálené a dopravně pilně využívané.Každý z nich má svoji pověst, ať už dobrou či méně dobrou, i celkový ráz, který čas od času pozměňovaly.                                                                                                                                                                                                                                         Šumický most prošel v nedávné minulosti snad největším změnami. Musel vyhovovat svými parametry zřetelnému nárůstu dopravy, a proto musel být od základů přebudován. Kromě řeky obloukem překlenuje i Vlárskou železnici, a to jistě nebyl pro ty, co prováděli jeho rekonstrukci, snadný úkol. Dnes má již pěkný asfaltový povrch.a je z něho krásný rozhled do Bílých Karpat i na přilehlý městský pivovar.Východním směrem z něho můžeme pak pozorovat  přímou, regulovanou stužku Olšavy.V době povodní řada zvědavců na něm stojících vždy s napětím sleduje zvedající se a rozbouřenou hladinu vody pod mostem protékající řeky. Mnozí si  rovněž pohledem nenechají ujít projíždějícím vlakovou soupravu. Okolí mostu je vyhledáváno i četnými rybáři, řeka v těchto místech má totiž klidný tok, přímo vybízející k zanoření rybářských vlasců.                                                                                                                                                         Nivnický most je rovněž dopravně vysoce frekventovaný. Je spojnicí města se Slováckými strojírnami, sídlištěm Olšava i Nivnici. Současně umožňuje nájezd na obchvat Uherského Brodu. Na jeho konci je umístěná světelná signalizace, dosud, jestli se nepletu, jediná v našem městě. Pohled z mostu na jižní část města je interesantní. Směrem na východ v nedaleké vzdálenosti od mostu zase můžeme sledovat vlévání se potoka Nivničky do Olšavy a směrem na západ se zase pokochat panoramatem Černé hory. Pro úplnost je nutno dodat, že mezi Šumickým a Nivnickým mostem je železniční lávka, propojující Uherský Brod se Slováckými strojírnami.                                                                                                                                                                                                                              Vlčnovský most je vlastně výpadovkou na Uherské Hradiště, silnice jím probíhající navazuje na obchvat Uherského Brodu. Poblíž mostu je hypermarket Kaufland, takže o přijíždějící auta ze všech směrů není nouze. Žel, tento most není vzhledově v ideálním stavu, působí tak trochu „okorale,“ snad u něho dojde v blízké době k příslušným úpravám.Pohled z něj na jihozápadní část města je však ze všech mostů asi neucelenější. Severovýchodním směrem jsou vidět prakticky všechny dominanty města, věže kostelů, budovy škol i známé Tyršovy sady.                                                                                                                 Bajovský most nenápadně spojuje jižní část města se sídlištěm Olšava. Mnohým jeho umístění uniklo. Pro ty uvedeme pomůcku k jeho nalezení. Kučerovo náměstí je snadno dosažitelné a Bajovský mlýn leží na Olšavě. Když most, tak přes řeku, když mlýn, taky na řece. Zajděte tam sami a více už neřeknu.Budete překvapeni. Nejen scenérií.                                                                                                                                                                                                                        Přemostěním Olšavy disponují i přilehlé části Uherského Brodu – Havřice a Újezdec. Jejich mosty  nebo můstky jsou menší a jejich vytíženost automobilovým provozem není příliš velká.Bylo by stejně ale zajímavé zjistit, zdali se řeka Olšava dá ještě někde za nižších vodních stavů přebrodit.Asi ano, ale přece jenom bude asi lépe překračovat naši řeku suchou nohou!

Jaromír Slavíček

Příspěvek byl publikován v rubrice Uherskobrodští autoři píší. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář